כללים למניעת תאונות דרכים ברכיבה על אופניים חשמליות

אופניים חשמליות

אופניים חשמליות

הנושא הכי חשוב לפני שרוכשים בכלל אופניים חשמליות זה הטיפול במניעת תאונות הדרכים ברכיבה על אופניים חשמליות עם רכבים, הולכי רגל או סביבה.

ישנם בישראל מאות אלפי זוגות של אופניים חשמליות עליהם רוכבים ילדים ונערים בגילאי 14 עד 16, בני הנוער היום שרוכבים אינם מודעים לסכנות בכביש ובדרכים, חלקם אף ללא ידע ומיומנות בתמרון למניעת תאונה.

מניעת תאונות עם אופניים חשמליות

במאמר זה אעסוק בעיקרי דברים בנושא איך ניתן למנוע תאונות דרכים והיתקלויות עם אופניים חשמליים וכיצד ניתן להימנע מפגיעות בגוף במקרים שכאלה.

אופניים חשמליות אחרי תאונת דרכים

מעורבות של אופניים חשמליות בתאונת דרכים

ממה מורכבות אופניים חשמליים?

שלדה מתכתית, מערכת חשמל (סוללה, מנוע ופיקוד), זוג גלגלים, מערכת הילוכים והכי חשוב – ברקסים.

ברקסים יכולים להתחלק לשלושה סוגים:

ברקס v  – כמו שכולנו מכירים הוותיק והישן.

ברקס תוף – (בדרך כלל יהיה בגלגל האחורי).

ברקס דיסק – שטח הפנים של הרפידה גדול יותר בדרך כלל מה v – ברקס.

בטיחות

החלק החשוב לבטיחות הרוכב באופניים חשמליים הוא מערכת הברקסים, למערכת הברקס באופניים חשמליים יש מנטרל מנוע (ע"י לחיצה על הברקס המנוע מקבל דיווח ומפסיק להסתובב), באופניים אשר לא יהיה פיקוד כזה בעת עצירה המנוע ימשיך להתקדם.

מרחק עצירה נקבע ע"י המרחק שהרוכב עובר מהרגע שהוא מבחין בסכנה ועד שהאופניים נעצרות (לאחר שהוא החליט על פעולת הבלימה).

מרחק בלימה הוא המרחק שעבר האופניים מהרגע שהרוכב לחץ ע"י ידיות הברקס ועד לעצירת האופניים.

מרחק תגובה הוא אותו מרחק שבוא הרוכב מבחין בסכנה ועד שהחליט על בלימה או הסטת הכידון לאחד הצדדים.

כאשר אנחנו מאיצים את המהירות מרחק העצירה גדל, מרחק התגובה נשאר אותו דבר, מרחק הבלימה גדל עקב מהירות גדולה יותר (לוקח יותר זמן לרפידות הברקס לבלום במהירות גבוהה יותר ) וכך לפי חישוב פשוט הגענו למרחק עצירה גדול יותר.

במשוואות אלו לא הכנסנו את הפרמטרים של איכות הברקס, כמות החומר של הרפידה, כיוונים של הברקסים ואת תנאי הדרך (בדרך עם מים, בוץ או בירידה המרחק יהיה גדול יותר).

במדינת ישראל יש מידי יום תאונות דרכים המעורבים בהן אופניים חשמליות עם הולכי דרך או רכבים. ברוב המקרים הסיבה לכך היא חוסר מודעות ובעיות תפעול של האופניים (מערכת הברקסים שלא עבדה כמצופה או כנדרש).

טיפים למניעת תאונות אופניים

לכן מרוכזים פה מספר טיפים שיצילו אותך מכניסה למצבים מסוכנים.

1. מומלץ לרכב עם קסדה, קסדה באופניים חשמליים מצילה חיים!

2. לפני שאנחנו עולים על האופניים החשמליות יש לוודא שכל המערכות באופניים החשמליות תקניים.

3. יש לשים דגש על מנטרל המנוע שעובד כראוי.

4. יש לשים דגש שהרפידות בולמות במצב אופטימלי ובמקום.

5. יש לשים דגש על תקינותם של הצמיג הקדמי והצמיג האחורי (צמיג לא תקין יכול לגרום למרחק עצירה גדול יותר ואף במצבי קיצון להתפוצץ בזמן רכיבה).

6. כאשר אנחנו על הכביש – לא להסתכל על הפלאפון או על דברים שמשיחים את הדעת, יש להקפיד על ראיה למרחב ולהקפיד על נסיעה כל פי חוקי התנועה.

7. לא לעבור רמזורים באדום, לא לנסות לעקוף רכבים – הם לא רואים אתכם כל הזמן, יש חלקים מתים בכביש.

8. מומלץ לתכנן את הרכיבה על כמה שיותר דרכים לאופניים (גם אם זה מאריך בטיפה את הדרך).

9. להקפיד ולדאוג על לבוש בלילה אשר יהיה ניתן לזהות אתכם בכביש (מומלץ בגדים בהירים ומחזירי אור) וכמובן שלהוסיף נצנצים ו-לדים (אורות זוהרים) על האופניים כדי להיראות בבירור.

10. למי שאין צפצפה לדאוג להתקין, לפעמים הסובבים לא רואים את הרוכב ולכן כדאי לצפצף על מנת לא להפתיע אותם.

לקבלת טיפים בנושא נהיגה בטוחה לחצו כאן

קנסות לעוברים על הכללים

משטרת ישראל התחילה לתת קנסות לרוכבים אשר לא מקפידים על הכללים:

  • דיבור בטלפון נייד ללא דיבורית בזמן רכיבה – קנס של 1,000 ₪
  • חציית צומת באור אדום – קנס בגובה של 1,000 ₪
  • רכיבה על מדרכה ולא בשביל ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים – קנס של 500 ₪
  • רכיבה ללא קסדה – קנס של 250 ₪

לסיכום

אם יש ברשותכם אופניים חשמליות או אם אתם מתכננים לקנות אופניים סעו בזהירות יתרה עם כל אמצעי הבטיחות הנדרשים ואם יש לקרובים שלכם שתפו את המאמר עם כל רוכב באופניים חשמליות בישראל.

אופניים חשמליים

אופניים חשמליים

את המאמר רשם דונאל נחום הוכשטט מצוות הובי ניטרו רעננה.

בעל רכב? התקנת מערכת הכפתור תציל את חיי משפחתך במקרה של תאונת דרכים – פרטים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>